Οι ρομαντικοί της αυτοκίνησης λατρεύουν να τα μισούν, ενώ οι καταναλωτές λατρεύουν να τα αγοράζουν. Είναι βέβαιο πλέον ότι τα SUV που είναι… crossover και είναι κάτι παραπάνω από μια απλή τάση. Οι κατασκευαστές που εξακολουθούν να απέχουν από το παιχνίδι των SUV είναι ελάχιστοι, με πολλές φίρμες πια να διαθέτουν στην γκάμα τους περισσότερα SUV πέρα από κάθε άλλη κατηγορία μοντέλων.
Σε αυτή την έρευνα θα συναντήσουμε εταιρίες οι οποίες παράγουν εδώ και δεκαετίες μοντέλα της κατηγορίας των SUV και άλλες που οδηγήθηκαν πρόσφατα σε αυτό το μονοπάτι εξαιτίας της ζήτησης της αγοράς. Δεν υπάρχει ένας ορισμός ευρέως αποδεκτός για τα SUV και το πώς αυτά ξεχωρίζουν από τα κλασικά, σκληροτράχηλα 4×4 και τα ελαφρύτερα crossover. Άλλα πρεσβεύουν οι Αμερικανοί, άλλα οι Ευρωπαίοι, άλλα οι Ασιάτες ή οι Αυστραλοί. Ακόμη όμως και μεταξύ των ανθρώπων της ίδιας ηπείρου, οι απόψεις διίστανται.
Έτσι ήρθαμε και ορίσαμε εμείς τις προδιαγραφές που θεωρούμε ότι χρειάζεται να έχει ένα σύγχρονο SUV, προκειμένου να συντάξουμε τη λίστα μας. Δηλαδή, το μοντέλο χρειάζεται να υποστηρίζεται από αυτοφερόμενο αμάξωμα, να διαθέτει τουλάχιστον μία τετρακίνητη έκδοση και τουλάχιστον ο εμπρός άξονας να διαθέτει ανεξάρτητη ανάρτηση. Τέλος, να αποτελεί αυθύπαρκτο μοντέλο και όχι να είναι μια ψηλωμένη -έστω και τετρακίνητη- έκδοση ενός τυπικού χάτσμπακ, στέισον ή βαν. Γλίστρες, ποδιές και περιμετρικά προστατευτικά της καροσερί είναι ευπρόσδεκτα στοιχεία αν και όχι απαραίτητα.
Κι αν θέλετε να διευρύνουμε και να διευκρινίσουμε έτι περαιτέρω τον διαχωρισμό μεταξύ 4×4, SUV και crossover, αν πούμε πως στα πρώτα κατατάσσουμε τα μοντέλα με ξεχωριστό σασί (συνήθως τύπου σκάλας), δεν μας ενδιαφέρει να έχουν σε κάποιον άξονα ανεξάρτητη ανάρτηση, ενώ χρειάζεται να διαθέτουν τετρακίνηση, μόνιμη ή κατ’ επιλογή, και σασμάν υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων. Όσον για τα crossover, σε αυτά κατατάσσονται αυθύπαρκτα ή όχι μοντέλα, με αυτοφερόμενο πλαίσιο, ικανή απόσταση από το έδαφος και κίνηση στους δύο τροχούς -συνήθως εμπρός. Ως εκ τούτου και από τα παραπάνω, ένα μοντέλο, το Jeep Renegade για παράδειγμα, διαθέτει στην γκάμα του και crossover και SUV.
Ας δούμε λοιπόν τα παρθενικά SUV για κάθε κατασκευαστή κατ’ αλφαβητική σειρά των δεύτερων…
Alfa Romeo Stelvio 2016
H Alfa Romeo είναι ένας από τους κατασκευαστές που δεν θα περίμενε κάποιος πριν από μερικά χρόνια να συμμετάσχει στο παιχνίδι των SUV -παρά την παραγωγή της Matta μεταξύ 1952 και 1954. H Stelvio είναι ένα SUV το οποίο παράγεται από το 2016. Στην ισχυρότερη του εκδοχή του η οποία φέρει την ονομασία Quadrifoglio, το SUV της Alfa Romeo αποδίδει 510 άλογα από έναν κινητήρα V6 χωρητικότητας 2,9 λίτρων με δύο τούρμπο.
Αston Martin DBX 2020
Πάνω από ένας αιώνας πέρασε από την ίδρυση της μέχρι το πρώτο SUV της Aston Martin. Η DBX ξεκίνησε να παράγεται το 2020 και κάτω από το καπό της βρίσκεται ένας 4λιτρος V8 με απόδοση 550 PS που φέρει την υπογραφή της Mercedes-Benz. Το 2021 το βρετανικό SUV εισήλθε στον κόσμο της F1, εκτελώντας χρέη ιατρικού αυτοκινήτου της διοργάνωσης.
Αudi Q7 2005
Το πρώτο SUV της Audi και κοντινός συγγενής με τα Porsche Cayenne και Volkswagen Touareg μπήκε στην παραγωγή το 2005. Σήμερα στη δεύτερη γενιά του πλέον, το Q7 αποτελεί μέρος μιας μεγάλης γκάμας SUV που προσφέρει η Αudi. Στα χρόνια κυκλοφορίας του, το μοντέλο έχει φιλοξενήσει πληθώρα κινητήρων. Το σύνολο που αναμφίβολα ξεχώρισε στο Q7 είναι o V12 ΤDI απόδοσης 500 PS και 1.000 Νm.
Bentley Bentayga 2015
Η Βentayga παρουσιάστηκε από την Bentley το 2015 στην Έκθεση της Φρανκφούρτης, με το μοντέλο να μπαίνει στη γραμμή παραγωγής λίγους μήνες αργότερα. Η Bentayga είναι ένα από τα πιο πολυτελή SUV της αγοράς και βασίζεται στην πλατφόρμα MLB Evo του Γκρουπ VW. Τo SUV της Bentley είναι διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης V8 και W12 και έναν V8 ντίζελ. Η υβριδική έκδοση με έναν 3λιτρο V6 κυκλοφόρησε το 2018.
BMW X5 1999
Η BMW είναι ένας από του βασικούς παίχτες στο παιχνίδι των SUV εδώ και χρόνια. Η πρώτη γενιά από τις τέσσερις της Χ5 που έχουν κυκλοφορήσει έκανε το ντεμπούτο της το 1999. Παρόλο που ανήκει στην οικογένεια των SUV, ο Βαυαρός κατασκευαστής λανσάρισε την Χ5 στην αγορά ως SAV (Sport Actvity Vehicle). Η Χ5 ανά τα έτη έχει φορέσει και το σήμα «M» με τις εκδόσεις αυτές να τονίζουν τα σπορ χαρακτηριστικά του μοντέλου.
Cadillac SRX 2004
H General Motors για τα λογής midsize και full-size SUV, light truck και επιβατικά βαν χρησιμοποιούσε (και χρησιμοποιεί) την πλατφόρμα GMT (για το General Motors Truck) που είναι body on frame και όχι αυτοφερόμενη. Θα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 2004, οπότε και η Cadillac λανσάρισε το SRX και πρώτο της SUV σε πισωκίνητη και τετρακίνητη έκδοση. Έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2009, οπότε και αντικαταστάθηκε από τη δεύτερη γενιά, και είχε το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι μπορούσε να φιλοξενήσει έως και επτά επιβάτες στην καμπίνα.
Chrysler Pacifica 2003
Ένα από τα πρώτα αμερικανικά δείγματα SUV ήταν το Chrysler Pacifica, το πρώτο από κοινού κατασκευασμένο προϊόν της DaimlerChrysler (1998) της περιβόητης «συγχώνευσης των ίσων» που μόνο τέτοια δεν ήταν. Το Pacifica λανσαρίστηκε στις αρχές του 2003 σε δικίνητη και τετρακίνητη έκδοση και η παραγωγή του τερματίστηκε το 2007 χωρίς το αυτοκίνητο να σημειώσει εμπορική επιτυχία. Βέβαια, να πούμε ότι ήταν ένα είδος SUV που οι Αμερικανοί ονόμαζαν και ονομάζουν «crossover», πρώιμο για τη βορειοαμερικανική αγορά
Citroën C-Crosser 2007
Η Citroën συμμετείχε πρώτη φορά στο παιχνίδι των SUV με το C-Crosser το οποίο λανσαρίστηκε το 2007. Αυτό όπως και το Peugeot 4007 ήταν ένα Mitsubishi Outlander δεύτερης γενιάς με λίγες εξωτερικές αλλαγές. Η συνεργασία της Mitsubishi με τη γαλλική εταιρία διήρκησε από το 2007 μέχρι το 2012.
Dacia Duster 2009
Με το πρώτο της SUV, η Dacia μπήκε δυνατά στο παιχνίδι με το Duster που καμία σχέση δεν είχε με το συνονόματό του (1980): Στην ουσία, ένα ARO 10 με μηχανικά μέρη του Dacia 1300, της ρουμανικής εκδοχής του Renault 12. Με λανσάρισμα τον Δεκέμβριο του 2009, το Duster έκανε καριέρα και υπό τα σήματα της Renault σε κάποιες αγορές της Λατινικής Αμερικής. Σε κάποιες ασιατικές αγορές πουλιόταν από το δίκτυο της Nissan με το όνομα Terrano και για την περίσταση με ειδικά σχεδιασμένη μάσκα.
Dodge Nitro 2006
To Dodge Nitro παρουσιάστηκε το 2006 (επίσημο ντεμπούτο στα Σαλόνι του Σικάγο το 2005) και βασίστηκε πάνω στην αυτοφερόμενη πλατφόρμα του Jeep Liberty (Cherokee). Ήταν δε το πρώτο κόμπακτ τετρακίνητο της Dodge ύστερα από την κατάργηση του Raider το 1990. Ήταν επίσης το πρώτο μοντέρνο μοντέλο της αμερικανικής φίρμας που έκανε καριέρα στην Ευρώπη (2007).
www.drive.gr