Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι σήμερα να κάνει κάποιος τις διακοπές του στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μπορεί να μη μας απασχολεί η κλασική προετοιμασία πριν φύγουμε για διακοπές, η οποία, ανάμεσα σε άλλα, συμπεριλαμβάνει τον έλεγχο λαδιών και ψυκτικού υγρού στα θερμικά οχήματα, αλλά στην περίπτωση του ηλεκτρικού οχήματος είναι απαραίτητο να προγραμματίσουμε από πριν τη διαδρομή μας, ώστε να γνωρίζουμε ακριβώς σε ποια μέρη θα φορτίσουμε και φυσικά να ξεκινήσουμε πλήρως φορτισμένοι.
Σήμερα, το δίκτυο φόρτισης έχει διευρυνθεί σημαντικά, ενώ η διαδικασία εύρεσης σημείου φόρτισης, πλέον, έχει απλοποιηθεί, συνεπώς και το άγχος αναζήτησης σημείου φόρτισης.
Με κατάλληλες εφαρμογές όπως οι «PlugShare» και «abetterrouteplanner», ο χρήστης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να γνωρίζει από πριν πού θα φορτίσει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, αλλά και το επίπεδο της μπαταρίας που θα καταναλωθεί ακόμα και βάσει καιρικών συνθηκών, καθώς και άλλων παραγόντων.
Στην εφαρμογή «PlugShare» μπορείς να βρεις σε χάρτη όλους τους φορτιστές στην Ελλάδα, να βλέπεις σε ποιον πάροχο ανήκουν, κατεβάζεις -εάν δεν έχεις- την εφαρμογή του παρόχου που θέλεις και φορτίζεις, πληρώνοντας με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.
Η «PlugShare» ενημερώνεται τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους χρήστες, με αποτέλεσμα να είναι up-to-date, ενώ υπάρχουν ακόμα και οι υπό κατασκευή φορτιστές, οι οποίοι θα τεθούν σύντομα σε λειτουργία, σχόλια των χρηστών για το κατά πόσο αξιόπιστοι είναι οι φορτιστές (κάτι σαν το TripAdvisor).
Επιπλέον, οι πληροφορίες δίνονται σε πραγματικό χρόνο, οπότε όταν ένας χρήστης χρησιμοποιεί έναν συγκεκριμένο φορτιστή μπορεί να κάνει check in, ώστε να φαίνεται η διαθεσιμότητα ή μη του κάθε φορτιστή για να το λαμβάνουν υπόψη οι υπόλοιποι χρήστες.
Στην «abetterrouteplanner», ο χρήστης μπορεί να βάλει τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, το μοντέλο του ηλεκτρικού αυτοκίνητου με το οποίο θα πραγματοποιήσει τη διαδρομή, τις καιρικές συνθήκες, κ.ά., ενώ η εφαρμογή ενημερώνεται και online, παρέχοντας πληροφορίες που βοηθούν στον καλύτερο προγραμματισμό του χρήστη. Σημειώστε ότι και το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας θα παρέχει τα σημεία φόρτισης DC και AC φορτιστών μέσω εφαρμογής.
Μιλώντας στην πράξη για την ευκολία ή μη ενός ταξιδιού με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Newsit επικοινώνησε με δύο φίλους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων, παρόμοιου βεληνεκούς όσον αφορά τη χωρητικότητα μπαταρίας και μας μετέφεραν την εμπειρία τους από τις διακοπές τους σε Χαλκιδική και Κεφαλονιά.
«Ξεκινήσαμε οικογενειακώς από Αθήνα (νότια προάστια) με προορισμό τη Χαλκιδική, με το ηλεκτρικό μου αυτοκίνητο, το οποίο διαθέτει μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 74kWh (περίπου 450km αυτονομίας), σε πλήρη φόρτιση. Με μέση ωριαία ταχύτητα που εκ των υστέρων καταγράφηκε στα 119km/h και χρησιμοποιώντας συνεχώς κλιματισμό, κάναμε μία στάση για φόρτιση στο ΣΕΑ Αλμυρού, περίπου 290km από το σπίτι μου. Φτάσαμε εκεί με 20% μπαταρία και φόρτισα μέχρι 80% σε 55 λεπτά σε ταχυφορτιστή.
Στη συνέχεια, πήγαμε Θεσσαλονίκη με 19% μπαταρία και φόρτισα για 30 λεπτά και έφτασα Χαλκιδική με 40%. Πλέον όλα τα ΣΕΑ έχουν φορτιστή, ενώ βλέπω από την εφαρμογή εάν είναι κατειλημμένος, το οποίο και αποτελεί πρόβλημα εφόσον έχουν μόνο έναν φορτιστή DC. Το μόνο ζήτημα για τις διακοπές είναι ότι όταν έχεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δεν μπορείς να κινείσαι στα τυφλά, χρειάζεται να ξέρεις από πριν ότι στο μέρος διαμονής σου μπορείς να φορτίσεις. Το ιδανικό είναι ένας φορτιστής AC, αλλά εάν δεν υπάρχει, αρκεί και η απλή πρίζα».
Ο έτερος φίλος ταξίδεψε από Αθήνα στην όμορφη Κεφαλονιά και σχολίασε: «Στις διακοπές μας σε νησί και συγκεκριμένα στην Κεφαλονιά με το ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο, δεν αντιμετωπίσαμε κάποιο πρόβλημα. Κάναμε στάση στα 212km της διαδρομής μας και φορτίσαμε στο ΣΕΑ στον Ψαθόπυργο, έχοντας 39% μπαταρία. Με 120km/h μέση ωριαία ταχύτητα και χρήση εννοείται a/c κατανάλωσε 20,3kWh.
Φορτίσαμε 40 λεπτά και φτάσαμε στην Κεφαλονιά με 59%. Στο νησί έχει στο Αργοστόλι έναν φορτιστή DC και περίπου δέκα AC, όμως το δικό μας κατάλυμα είχε μία πρίζα σούκο που εξυπηρέτησε ακόμα ένα αυτοκίνητο που ήμασταν παρέα. Ωστόσο, με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διαθέτουν μπαταρία μικρότερης χωρητικότητας το ταξίδι δεν είναι τόσο άνετο, αφού θα πρέπει να κινείσαι με αρκετά χαμηλότερη ταχύτητα ή να σταματάς πιο συχνά για φόρτιση. Όπως, επίσης, δυσκολεύει η κατάσταση, εάν ο προορισμός σου είναι σε πιο απομακρυσμένο μέρος».
Μπορεί το δίκτυο να έχει διευρυνθεί σε μεγάλο βαθμό και κάθε χρόνο θα συνεχίσει να διευρύνεται, εντούτοις, σε κάποιες διαδρομές π.χ. μεγάλο μέρος της Εγνατίας Οδού δεν υπάρχουν ΣΕΑ, άρα ούτε πρατήρια βενζίνης με σταθμούς φόρτισης, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η κατάσταση τόσο για τα θερμικά οχήματα, αλλά κυρίως για τα ηλεκτρικά.
Στα νησιά, μικρά ή μεγαλύτερα, μπαίνεις «φορτισμένος» στο πλοίο. Τι γίνεται όμως στη συνέχεια, καθώς περνούν οι μέρες, που θα βλέπεις την ανάγκη για φόρτιση όλο και πιο επιτακτική; Κατ’ αρχάς, μη σας φοβίζει εάν δεν βρίσκετε φορτιστές DC, γιατί το πιθανότερο είναι να μη βρείτε ακόμα (σε όλο το Αιγαίο, για παράδειγμα, έχει έναν στη Ρόδο και έναν στη Θάσο).
Ωστόσο, ακόμα και σε μεγαλύτερα νησιά, όπως σε Πάρο ή Νάξο, οι αποστάσεις μπορεί να καλυφθούν και φορτίζοντας τα οχήματά σας σε φορτιστές AC. Στην Πάρο υπάρχουν πέντε και στην Νάξο ένας. Επίσης, μπορείτε πάντα να φορτίζετε και στα καταλύματά σας έστω και με την αργή φόρτιση της απλής παροχής. Ακόμα και αν έχετε ξεχάσει να ρωτήσετε τι γίνεται με τη φόρτιση στο μέρος διαμονής σας, δείτε αν υπάρχει AC φορτιστής, αλλιώς στον ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με όσο το δυνατόν πιο κοντά σε παροχή ρεύματος, παίρνετε την μπαλαντέζα και φορτίζετε (θυμίζουμε ότι η μπαλαντέζα στο πεζοδρόμιο και το αυτοκίνητο να φορτίζει παρκαρισμένο στο δρόμο δεν επιτρέπεται, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης). Με αυτό τον τρόπο σε περίπου 8 ώρες φόρτισης το βράδυ ανακτάς το ποσοστό ενέργειας που κατανάλωσες τη μέρα.
Σημειώστε ότι στην περίπτωση αυτή υπάρχει ο κίνδυνος διακοπής της φόρτισης, γιατί η διατομή του καλωδίου της μπαλαντέζας μπορεί να είναι μικρή και να υπερθερμανθεί (άλλωστε, αν μπαλαντέζα δεν είναι καλής ποιότητας, δεν ξεκινάει καν η φόρτιση). Βέβαια, οι επαγγελματίες του Τουρισμού σιγά σιγά προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα και καταλαβαίνουν ότι, όπως κάποτε έπρεπε να έχουν καλό wifi για να προσελκύσουν τους πελάτες, τώρα θα πρέπει να έχουν… πρίζες φόρτισης. Και την ώρα που σε κάποια νησιά, δε βρίσκεται ένας φορτιστής για δείγμα, υπάρχει νησί-υπόδειγμα σε αυτό τον τομέα και αυτό είναι η Αστυπάλαια.
Η «πεταλούδα του Αιγαίου» είναι το πρώτο «πράσινο» νησί, όπου διενεργείται ένα πρόγραμμα σε συνεργασία της Volkswagen με τους κρατικούς φορείς, με την VW να έχει παραχωρήσει αρχικά ηλεκτρικά οχήματα για δημόσια χρήση και στη συνέχεια άρχισε η αντικατάσταση όλων των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα. Έτσι, εκτός από τη φοβερή παραλία του Άγιου Ιωάννη Ρίχτη, θα βρείτε και περίπου δώδεκα φορτιστές AC (αν και στο διαδραστικό χάρτη με τα δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης, όπου αναφέρονται οι φορτιστές στην Ελλάδα, εμφανίζονται ακόμα τέσσερις και στο PlugShare εννιά).
Είναι τελικά εύκολες οι διακοπές με ένα ηλεκτρικό όχημα σήμερα ή εν ολίγοις μπλέκεις; Είναι εύκολες, αλλά με προϋποθέσεις. Εάν προγραμματίσεις το ταξίδι σου από πριν, βρεις στην εφαρμογή τα σημεία φόρτισης με ταχυφορτιστές που σε ενδιαφέρουν, εξασφαλίσεις εκεί όπου θα διαμένεις έχει να το φορτίσεις, ξεκινήσεις με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία του αυτοκινήτου σου (το οποίο καλό είναι να διαθέτει μεγάλης χωρητικότητας μπαταρία συνεπώς και αυτονομία) και οδηγείς με ταχύτητα μέχρι 130km/h είσαι μια χαρά! Η περίπτωση του να μπλέξεις (από λίγο έως πολύ) περιορίζεται στο να μη λειτουργεί ή να έχει μπλοκάρει ένας φορτιστής την ώρα που χρειάζεται να φορτίσεις το όχημά σου ή να είναι κατειλημμένος ο φορτιστής που θέλεις, πράγμα που σημαίνει περισσότερη ώρα αναμονής.
Εάν πάλι θέλεις -παρανόμως φυσικά- να κινείσαι με ταχύτητα 150km/h και όσο πάει, ή δεν έχεις χρόνο (π.χ. επαγγελματικό ταξίδι) ή υπομονή για αναμονή ή ακόμα και να είσαι τύπος που δε θέλει κανένα πρόγραμμα στη ζωή του, καλύτερα προς το παρόν να το αποφύγεις. Όπως, επίσης και αν σε αγχώνει το γεγονός ότι σε κάποιο νησί, μπορεί να μην υπάρχει προς το παρόν ούτε ένας φορτιστής AC. Στο ταξίδι με ένα ηλεκτρικό όχημα με μικρότερης χωρητικότητας μπαταρία, π.χ. 42kWh, θα πρέπει να κινείσαι στα όρια της… υπομονής, αλλά σε ένα νησί μπορεί να σε βολέψει υπέρ το δέον! Με ή χωρίς AC φορτιστές, αλλά σίγουρα μια απλή πρίζα υπάρχει. Ηλεκτροκίνηση ή μη; Η κάθε επιλογή έχει τη χάρη της!
Μην ξεχνάτε, επίσης, ότι τα δεδομένα αυτά ισχύουν για σήμερα. Η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται τόσο γρήγορα που το 2023 θα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο και το 2024, επίσης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα διευκολύνεται συνεχώς η ζωή των χρηστών των ηλεκτρικών οχημάτων.
www.newsit.gr