Τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής πληροφορικής

38BFFA1372BD2AEE02B3E3441BD7875F

Η σχέση που έχουμε όλοι με τις φορητές μας συσκευές, είναι μίας κατεύθυνσης. Εμείς ενεργούμε και οι συσκευές ανταποκρίνονται. Μικρή εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα αποτελεί το Siri της Apple, που όμως και πάλι ο χρήστης είναι αυτός που κάνει τις ερωτήσεις και το μηχάνημα απαντά.  Φανταστείτε έναν κόσμο όπου συσκευές όπως smartphones και tablets θα είχαν τη δυνατότητα να αντιλαμβάνονται πως αισθάνεστε. Πως θα ήταν να μπορούν να αποκωδικοποιούν κάθε μυϊκή κίνηση του προσώπου μας και να κάνουν μία εκτίμηση για τη διάθεση μας; Ενώ στη συνέχεια θα μπορούν να ανταποκριθούν, όχι απλά παρέχοντας πληροφορίες, αλλά δείχνοντας συμπαράσταση όταν είμαστε λυπημένοι και χαρά όταν έχουμε καλή διάθεση; Μπορεί όλα αυτά να ακούγονται πολύ μακρινά, όμως σίγουρα βαδίζουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ο τομέας της τεχνολογίας που ονομάζεται συναισθηματική πληροφορική, χρησιμοποιεί λογισμικό που μπορεί να μετρήσει, να ερμηνεύσει αλλά και να ανταποκριθεί στα συναισθήματα των ανθρώπων.  Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσα από την αναγνώριση των μυϊκών κινήσεων του προσώπου μας, που καταγράφονται από την κάμερα της συσκευής μας, είτε από το πόσο δυνατά πιέζει κανείς την οθόνη του κινητού όταν το χρησιμοποιεί. Φυσικά και με δεδομένη τη δυσκολία των ίδιων των ανθρώπων να καταλάβουν τα συναισθήματα των άλλων, η δημιουργία ενός τέτοιου λογισμικού δεν είναι μία εύκολη αποστολή.  Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα για το πως μπορεί να λειτουργήσει η συναισθηματική πληροφορική, είναι οι προσπάθειες της εταιρίας Affectiva. Καταγράφει τις εκφράσεις του προσώπου και στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγόριθμους, εξετάζει τα συναισθήματα, συγκρίνοντας τις συγκεκριμένες εκφράσεις με αυτές που έχει συλλέξει σε μία βάση δεδομένων περίπου 300 εκατομμυρίων εκφράσεων. Το λογισμικό έχει τελειοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να συνδέσει διάφορους συνδυασμούς αυτών των εκφράσεων με διαφορετικά συναισθήματα.  Η αρχή έγινε από δύο επιστήμονες του M.I.T Media Lab, τις Rosalind Pickard και Rana el Kaliouby. Το λογισμικό, γνωστό και ως Affdex, είχε αρχικά σχεδιαστεί με σκοπό να βοηθήσει τα αυτιστικά παιδιά. Ωστόσο, το M.I.T είδε ότι υπήρχαν πολύ μεγάλες προοπτικές για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, έτσι αποφάσισε να το επεκτείνει σε ολόκληρη ιδιωτική εταιρία, η οποία έχει καταφέρει να συγκεντρώσει μέχρι στιγμής 21 εκατομμύρια δολάρια από τους επενδυτές.

 

Επιμέλεια: Καλπουζάνης Νικόλαος