Euro NCAP: Ανεπαρκή σε εξοπλισμό ασφαλείας πολλά επαγγελματικά βαν

Τα βοηθήματα οδήγησης αποτελούν πια κοινό τόπο στα επιβατικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, η παρουσία τους στα επαγγελματικά βαν βρίσκεται πολύ πίσω. Ο Euro NCAP, ανεξάρτητος οργανισμός με εξειδίκευση στις δοκιμές σύγκρουσης αξιολόγησε σχεδόν το σύνολο της αγοράς, μελετώντας τον εξοπλισμό των επαγγελματικών βαν που αντιπροσωπεύουν το 98% των πωλήσεων της κατηγορίας στην Ευρώπη.

Ο γενικός γραμματέας του Euro NCAP υπογράμμισε: «Το πρώτο πράγμα που μας έκανε αλγεινή εντύπωση, είναι πόσο άσχημα εξοπλισμένα σε συστήματα ασφαλείας είναι σε γενικές γραμμές τα οχήματα αυτής της κατηγορίας. Η τεχνολογία που είναι πλέον στάνταρ στα ΙΧ, είναι, σχεδόν χωρίς εξαίρεση, προαιρετική στα επαγγελματικά».

Μια υστέρηση που μπορεί να εξελιχτεί σε μεγάλο πρόβλημα οδικής ασφάλειας, επειδή κυκλοφορούν όλο και περισσότερα επαγγελματικά βαν στους δρόμους μας. Η εξέλιξη της εξ αποστάσεως πώλησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας προκάλεσε έκρηξη στον αριθμό των δεμάτων που πρέπει παραδοθούν, ειδικά σε αστικές περιοχές. Ωστόσο, με τις διαστάσεις και το βάρος τους υψηλότερο από εκείνο των IX, τα επαγγελματικά βαν αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο κίνδυνο στον δρόμο, ιδίως για τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

Γι’ αυτήν την αξιολόγηση, ο Euro NCAP έχει εφαρμόσει μια νέα βαθμολογία Δεν υπάρχει επομένως ζήτημα δοκιμών σύγκρουσης αλλά μόνο εξοπλισμού ασφαλείας, με αξιολόγηση της παρουσίας τους αλλά και της αποτελεσματικότητάς τους. Ο οργανισμός θέλει να βοηθήσει τις εταιρείες να επιλέξουν τα πιο ασφαλή οχήματα για τον στόλο τους. Στη θέση των αστεριών λοιπόν, υπάρχουν μετάλλια (χρυσό, ασημένιο, χάλκινο) και μοντέλα «μη συνιστώμενα».

Επί της ουσίας τώρα… Υπάρχει ένας πραγματικά κακός μαθητής στην τάξη των βαν κι αυτή είναι η Renault. Το Trafic και το Master αξιολογούνται ως «μη συνιστώμενα», το ίδιο και τα παράγωγά τους με σήματα άλλων εταιρειών, δηλαδή το FIAT Talento, το Opel Movano και το Nissan NV400. Τα μοντέλα της γαλλικής εταιρείας βρίσκονται πολύ πίσω όσον αφορά τον εξοπλισμό.

Το Master διαθέτει μεν πέδηση έκτακτης ανάγκης, αλλά οι αισθητήρες του δεν κάνουν πρόσκτηση πεζών και ποδηλατών, και η λειτουργία του έναντι των αυτοκινήτων είναι μέτρια. Το Trafic δεν διαθέτει κανένα βοήθημα, έτσι αξιολογείται με το καταστροφικό τελικό σκορ, 11%. Η Renault όμως, να σημειώσουμε, ότι θα λανσάρει ένα πολύ καλύτερα εξοπλισμένο ανανεωμένο μοντέλο στις αρχές του 2021. Η FIAT τα πάει ακόμη χειρότερα με το Talento, πιάνοντας μόλις στο 5%.

Αντίθετα, ο κορυφαίος μαθητής είναι το Volkswagen Transporter, παίρνοντας χρυσό μετάλλιο με βαθμολογία 65%. Είναι το καλύτερα εξοπλισμένο βαν, με φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης που ανιχνεύει πεζούς και ποδηλάτες και προειδοποίηση σύγκρουσης. Ωστόσο, αυτά τα συστήματα δεν ήταν πάντα αποτελεσματικά. Άλλα καλά μοντέλα, με χρυσό μετάλλιο επίσης, είναι το Ford Transit και το Mercedes-Benz Vito. Me ασημένιο μετάλλιο έχουμε τα Ford Transit Custom, το Mercedes-Benz Sprinter, τα ξαδέλφια Opel Vivaro και Peugeot Expert και το Volkswagen Crafter.

 Αποτελέσματα αξιολόγησης εξοπλισμού ασφάλειας 
 Μοντέλο   Γενική αξιολόγηση  Βαθμολογία
 Citroën Jumpy  Χάλκινο μετάλλιο  37 %
 Citroën Jumper  Χάλκινο μετάλλιο  32 %
 FΙΑΤ Ducato  Χάλκινο μετάλλιο  28 %
 FΙΑΤ Talento  Μη συνιστώμενο  5 %
 Ford Transit  Χρυσό μετάλλιο  63 %
 Ford Transit Custom  Αργυρό μετάλλιο  58 %
 Iveco Daily  Χάλκινο μετάλλιο  30 %
 Mercedes-Benz Sprinter  Αργυρό μετάλλιο  52 %
 Mercedes-Benz Vito  Χρυσό μετάλλιο  61 %
 Nissan NV400  Μη συνιστώμενο  12 %
 Opel Movano  Μη συνιστώμενο  7 %
 Opel Vivaro  Αργυρό μετάλλιο  42 %
 Peugeot Boxer  Χάλκινο μετάλλιο  33 %
 Peugeot Expert  Αργυρό μετάλλιο  44 %
 Renault Master  Μη συνιστώμενο  16 %
 Renault Trafic  Μη συνιστώμενο  11 %
 Toyota ProAce  Χάλκινο μετάλλιο  35 %
 Volkswagen Crafter  Αργυρό μετάλλιο  44 %
 Volkswagen Transporter  Χρυσό μετάλλιο  65 %

 

www.drive.gr