Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις – Φοροδιαφυγή και διαπλοκή στην ατζέντα κυβέρνησης και Θεσμών

ΘΕΣΜΟΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΓΛΚΔιαφθορά, φοροδιαφυγή και διαπλοκή βρίσκονται στο επίκεντρο των σημερινών συναντήσεων της κυβέρνησης με τους Θεσμούς, τα τεχνικά κλιμάκια των οποίων βρίσκονται στην Αθήνα ήδη από την περασμένη εβδομάδα. Οι διαπραγματεύσεις διεξάγονται σε καλό κλίμα, όπως επιβεβαιώνουν και οι δύο πλευρές, με πληροφορίες να κάνουν λόγο ότι η διαπλοκή θα αποτελέσει προαπαιτούμενο για την οριστικοποίηση της συμφωνίας στα τέλη Αυγούστου. Από το Μέγαρο Μαξίμου διαμηνύεται, πάντως, ότι δεν έχει κατατεθεί αίτημα για κανένα προαπαιτούμενο.
Στόχος σε κάθε περίπτωση για το κυβερνητικό επιτελείο παραμένει η λήξη της διαπραγμάτευσης εντός των επόμενων δύο εβδομάδων, ώστε να υπάρξει συμφωνία που ως τις 20 Αυγούστου το πολύ θα περάσει από τη βουλή, ώστε να επιτρέψει την εκταμίευση της πρώτης δόσης των  25 δισ. από τον ESM, εκ των οποίων τα 10 δισ. ευρώ θα καταλήξουν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Το κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής βρίσκεται σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις, ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν θα ζητηθούν νέα προαπαιτούμενα, που θα μπορούσαν να εντείνουν το ενδοκυβερνητικό ρήγμα.
Τα θέματα της ατζέντας σήμερα βρίσκονται στο επίκεντρο και του κυβερνητικού επιτελείου, που έχει ανοίξει πόλεμο με τη διαπλοκή. Όπως ανέφεραν κύκλοι του Μαξίμου, έχουμε να περιμένουμε πολλά ακόμα στο πεδίο της φοροδιαφυγής.
Η αρχή έγινε την περασμένη Παρασκευή, και αφού έκλεισε ο πρώτος εσωκομματικός γύρος στο ΣΥΡΙΖΑ -με το θέμα του συνεδρίου. Ο Σταύρος Παπασταύρου, σύμβουλος του Μαξίμου επί κυβέρνησης Σαμαρά, βρέθηκε στο στόχαστρο. Η συνέχεια δόθηκε με τον Χρήστο Παναγόπουλο, που λόγω των έργων του επί διοικήσεώς του στην ΕΡΤ, παραπέμπεται για το κακούργημα της απιστίας περί την υπηρεσία για έκτακτες αμοιβές που έδινε σε δημοσιογράφους, νομικούς συμβούλους αλλά και τεχνικούς κατά παράβαση της νομοθεσίας.  Την ίδια στιγμή, για υπεξαίρεση 35 εκατ. ευρώ διώκονται δεκάδες στελέχη της Δημοτικής Ραδιοφωνίας.
Από την κυβέρνηση προαναγγέλλεται νέος γύρος ελέγχων στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φοροαποφυγάδων, με τους ελεγκτές του ΥΠΟΙΚ να αποκτούν πρόσβαση στα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων και στους τραπεζικούς λογαριασμούς, ώστε να διαπιστωθούν οι κινήσεις σε βάθος δεκαετίας.Σημειώνεται ότι οι έλεγχοι θα γίνονται με βάση εντολή εισαγγελέα, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να διατάσσει επιτόπου τη δέσμευση κινητών και ακινήτων, εφόσον υπάρχουν υπόνοιες παραβατικότητας.
Από αύριο, Τρίτη, στο τραπέζι μπαίνουν οι αποκρατικοποιήσεις, όπως και το θέμα των «κόκκινων δανείων» που συνδέεται με την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Παρασκευή συνάντηση με τους εκπροσώπους των ESM, ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ είχε -για τις επιπτώσεις των capital controls στις επιχειρήσεις- η ΕΣΕΕ.
Στη συνάντηση επισημάνθηκε ότι, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (κόκκινα δάνεια) διογκώνονται (εκτιμώνται σε 84 δισ. ευρώ) όπως βέβαια και οι καθυστερήσεις σε πληρωμές φόρων (άνω των 77 δισ.) ασφαλιστικές εισφορές (συνολικά 22 δισ.), εξελίξεις που προκαλούν στους μικρομεσαίους της αγοράς, μεγάλη ανησυχία για νέα λουκέτα και υψηλότερη ανεργία, εντός του 2015.
Συζητήθηκαν επίσης οι προοπτικές μετά την ομαλοποίηση της κατάστασης με την πλευρά της ΕΣΕΕ να υπογραμμίζει την ανάγκη περαιτέρω χαλάρωσης των περιορισμών πληρωμών υποχρεώσεων στο εξωτερικό, την απομάκρυνση της επιλογής του bail in για σταδιακή αποκατάσταση λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος και την ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, αναφέρθηκε στην ιδιαίτερα οξεία φορολογική επιβάρυνση ύψους 7,8 δισ. ευρώ (άμεσοι φόροι, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, φόρος αλληλεγγύης, φόρος πολυτελείας κλπ), την οποία καλούνται να καταβάλλουν φυσικά και νομικά πρόσωπα μέχρι το τέλος του έτους, τονίζοντας πως σκοπός θα πρέπει να ήταν η ανάπτυξη της οικονομίας και όχι η συνεχής επιβολή νέων φόρων.
Στη συνέχεια συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα των εξαιρετικά δυσμενών επιπτώσεων του ελέγχου στην κίνηση των κεφαλαίων (capital controls) για τις επιχειρήσεις, με επίκεντρο τη  συρρίκνωση της εμπιστοσύνης στην αγορά, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίστηκε ότι δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις επιχειρήσεων – συνεργατών από το εξωτερικό που έδειξαν κατανόηση για τους περιορισμούς που ίσχυσαν στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα.
Η ΕΣΕΕ σημείωσε πως οι πρόσφατες εξελίξεις οδηγούν μετά το «Bank-Run» και σε «Business-Run», αφού εκτιμάται πως έχουν γίνει 60.000 αιτήσεις ανοίγματος τραπεζικών λογαριασμών στη Βουλγαρία και πλήθος επιχειρήσεων δηλώνουν έμπρακτο ενδιαφέρον για τη μεταφορά τους σε γειτονικές χώρες (Βουλγαρία, Κύπρο κλπ) εξαιτίας και του κατά πολύ ευνοϊκότερου φορολογικού τους καθεστώτος.
Ο κ. Κορκίδης επανέλαβε τις προτάσεις της ΕΣΕΕ για επιστροφή των κεφαλαίων στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα με την παροχή κινήτρων για το νέο και παλαιό χρήμα που κατατεθούν ιδιώτες και επιχειρήσεις στις τράπεζες (εξαίρεση από τους περιορισμούς των capital controls, αμνηστία για το παλαιό χρήμα εφόσον είναι φορολογημένο και νόμιμο).
Σε ερώτηση σχετικά με το επίπεδο των τιμών και τον τρόπο καταμερισμού των επιπτώσεων από την αύξηση του ΦΠΑ, επισημάνθηκε πως αυτό θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της ελαστικότητας ζήτησης και προσφοράς κάθε προϊόντος. Τονίστηκε ωστόσο ότι παρά το γεγονός ότι οι αυξήσεις βασικών αγαθών υπολογίζονται σε 8,8% από τις μεταβολές του ΦΠΑ, οι επιχειρήσεις θα καταβάλουν υπέρμετρες προσπάθειες για να συρρικνώσουν το τελικό κόστος για τους καταναλωτές με την απορρόφηση, όπως και στο παρελθόν μεγάλου μέρος των επιβαρύνσεων, καθώς λειτουργούν περισσότερο με κριτήριο τον κύκλο εργασιών παρά τη μεγιστοποίηση των κερδών.
Στο πλαίσιο της μείωσης των λειτουργικών δαπανών, αυτή τη φορά δεν έγινε συζήτηση για το επίπεδο του κατώτατου μισθού, αλλά έγινε σαφές ότι η ΕΣΕΕ παραμένει σταθερή στις πάγιες θέσεις της στα εργασιακά και ότι θα αποδεχτεί την τελική μελέτη του ILO, για τις κλαδικές συμβάσεις και τις ομαδικές απολύσεις.
Αναφορικά με το ενδιαφέρον των θεσμών για την «μαύρη» οικονομία, τα στελέχη της ΕΣΕΕ υποστήριξαν πως ο υπάρχον μηχανισμός δεν επαρκεί, ενώ τονίσθηκε πως η χρήση πλαστικού χρήματος θα μπορούσε να περιορίσει το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, με την προϋπόθεση μιας δραστικής μείωσης του επιτοκίου των πιστωτικών καρτών και γενικά των τραπεζικών χρεώσεων στη χρήση του συστήματος POS.
Συζητήθηκε επίσης, το ζήτημα της ανασφάλιστης εργασίας, σχετικά με το οποίο η πλευρά της ΕΣΕΕ υποστήριξε πως είναι αθέμιτος ανταγωνισμός και ο ελεγκτικός μηχανισμός δεν επαρκεί. Η εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία αλλά και η τεράστια αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα του συστήματος καθιστά ακόμη δυσχερέστερη τη συμμόρφωση εργοδοτών και εργαζομένων. Επίσης, το σύστημα απονομής δικαιοσύνης με βαριά πρόστιμα δεν συντελεί στον περιορισμό της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, ενώ προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσε να λειτουργήσει η υιοθέτηση του «εργόσημου», πρόταση που έχει κατατεθεί στην ειδική ομάδα εργασίας που δραστηριοποιείται στον ΣΕΠΕ.
Αναφερόμενος  στην πολυδιαφημιζόμενη εργαλειοθήκη Ι του ΟΟΣΑ ο κ. Κορκίδης επανέλαβε πως είναι «σκουριασμένη» και δεν μπορεί ουσιαστικά να προσφέρει τίποτα στην ελληνική πραγματικότητα, αφού οι προτάσεις της όπως το ψωμί, το γάλα, τα φάρμακα και το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές το χρόνο, έχουν σχεδιαστεί χωρίς ακριβή στοιχεία για την ελληνική αγορά. Η ΕΣΕΕ ξεκαθάρισε ότι πιστεύει ότι η εργαλειοθήκη είναι κατώτερη της διεθνούς φήμης του ΟΟΣΑ και δεν οδηγεί σε απελευθέρωση, αλλά σε συγκέντρωση της ελληνικής αγοράς.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ αναφέρθηκε επίσης στην έλλειψη ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης με Απασχόληση, το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη σχεδιαστεί και να υλοποιείται κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών.
Πηγή: http://www.avgi.gr