Μυστήριο με το χαμένο Boeing: Ξανά στην επιφάνεια σενάρια που είχαν αποκλειστεί

17832883_mh370_1395042419773_1395042419773_1395042576029.limghandlerΟκτώ ημέρες αφότου απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο, το Boeing 777 με τους 239 επιβαίνοντες των Μαλαισιανών Αερογραμμών εξακολουθεί να αγνοείται. Συνολικά 25 χώρες συμμετέχουν πλέον στη μεγαλύτερη επιχείρηση έρευνας και εντοπισμού στην ιστορία της αεροπλοΐας, έχοντας θεωρητικά να καλύψουν μια έκταση 5,18 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, πάνω από έντεκα χώρες καθώς και βαθείς ωκεανούς. Γνωρίζουμε πλέον πως το αεροσκάφος παρεξέκλινε εσκεμμένα της πορείας του και ότι κάποιος μέσα στο πιλοτήριο έκλεισε τόσο το σύστημα ηλεκτρονικών αναφορών ACARS όσο και τον αναμεταδότη του αεροσκάφους. Σενάρια που σχεδόν αποκλείστηκαν τις πρώτες ημέρες της εξαφάνισης επανέρχονται στην επιφάνεια. Απομένει να φανεί αν το μυστήριο του Boeing 777 θα λυθεί ποτέ οριστικά.
Τι γνωρίζουμε λοιπόν σήμερα με βεβαιότητα;
Οτι το τελευταίο καθησυχαστικό μήνυμα από το πιλοτήριο προς τον πύργο ελέγχου – «Ολα εντάξει, καληνύχτα» – στάλθηκε περίπου 40 λεπτά μετά την απογείωση, ενώ είχε ήδη σβήσει το ACARS. Οτι λίγο μετά έσβησε και ο αναμεταδότης, ενώ η πορεία του αεροσκάφους άλλαξε ακολουθώντας κατεύθυνση προς τα δυτικά. Ολα αυτά δείχνουν πως η εξαφάνιση του αεροσκάφους ήταν εσκεμμένη. Και το τελευταίο αυτόματο μήνυμα από το Boeing ανιχνεύθηκε από δορυφόρο επτά ώρες και 31 λεπτά μετά την απογείωσή του.
Πώς προέκυψαν τα δύο τόξα που απεικονίζουν πλέον στους χάρτες τις πιθανές θέσεις του αεροσκάφους;
Ο υπολογισμός έγινε παίρνοντας ως αφετηρία τη γωνία από την οποία έστειλε το αεροσκάφος το τελευταίο αυτόματο μήνυμα που ανίχνευσε δορυφόρος ο οποίος βρισκόταν σε τροχιά σε ύψος 36.200 χιλιομέτρων πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό. Το βόρειο τόξο εκτείνεται από τη Βόρεια Ταϊλάνδη έως τα σύνορα του Καζακστάν και του Τουρκμενιστάν και το νότιο από την Ινδονησία έως τον Νότιο Ινδικό Ωκεανό. Αρκετοί αναλυτές πάντως θεωρούν πιθανότερο το αεροσκάφος  να κατευθύνθηκε νότια προς τον Ινδικό Ωκεανό, δεδομένου ότι προς τον Βορρά η εναέρια κυκλοφορία είναι πολύ πιο πυκνή και μάλλον θα το είχε εντοπίσει κάποιο ραντάρ.
Υπάρχει περίπτωση να μη βρεθεί ποτέ το αεροσκάφος;
Θεωρητικά, υπάρχει. Αν για παράδειγμα συνετρίβη, μένοντας από καύσιμα, κάπου στον Ινδικό Ωκεανό, τον τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο, με μέσο βάθος περισσότερα από 12.000 πόδια και ισχυρά ρεύματα. Η έκταση που πρέπει να ερευνηθεί είναι τεράστια. Το πιθανότερο όμως είναι ότι αργά ή γρήγορα το μυστήριο θα λυθεί.
Αν το αεροσκάφος παρεξέκλινε εσκεμμένα από την πορεία του, μπορεί να είναι ακόμα ζωντανοί οι επιβάτες;
Οταν εξαφανίστηκε το αεροσκάφος, το κυρίαρχο σενάριο αφορούσε τη συντριβή του. Οπως σημείωνε όμως ο αναλυτής Τζεφ Γουάιζ στο Σλέιτ, μια συνωμοσία τόσο καλά σχεδιασμένη και εκτελεσμένη δεν μπορεί να μην περιελάμβανε και σχέδιο προσγείωσης σε ασφαλή προορισμό. Παίρνοντας ως δεδομένο ότι ένα Boeing 777 για να προσγειωθεί χρειάζεται έναν διάδρομο μήκους τουλάχιστον 1.524 μέτρων, και με βάση τα τόξα που σχεδιάστηκαν βάσει του τελευταίου σήματος, δημοσιογράφοι του αμερικανικού ραδιοφωνικού σταθμού WNYC υπέδειξαν συνολικά 634 πιθανούς διαδρόμους προσγείωσης. Θεωρητικά λοιπόν ναι, οι επιβάτες θα μπορούσε να είναι ακόμα ζωντανοί, παρότι κανείς δεν έχει ζητήσει λύτρα – όπως κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη.

Ποια κίνητρα και ποιο σχέδιο μπορεί να είχε όποιος άλλαξε την πορεία του αεροσκάφους; Οι Αρχές προσπαθούν να βρουν την απάντηση ερευνώντας το προσωπικό, πολιτικό και θρησκευτικό παρελθόν των δύο πιλότων, των υπόλοιπων μελών του πληρώματος, των επιβατών, ακόμα και των μηχανικών εδάφους του αεροσκάφους. Η κυβέρνηση της Μαλαισίας ζήτησε χθες επισήμως διεθνή βοήθεια για τον εντοπισμό του Boeing, προσβλέποντας και σε στοιχεία που ενδεχομένως δώσουν στρατιωτικοί δορυφόροι. Παράλληλα, κάλεσε τις χώρες που είχαν υπηκόους τους στο Boeing να διερευνήσουν το παρελθόν τους, επισημαίνοντας ότι περιμένει ακόμα απαντήσεις από κάποιες. Ολα τα ενδεχόμενα – αεροπειρατεία, δολιοφθορά ή και προσωπικά και ψυχολογικά προβλήματα κάποιου επιβαίνοντος – είναι ανοικτά.

Δεν το «είδαν» τα ραντάρ σε Πακιστάν και Ινδία
Οι Αρχές του Πακιστάν και της Ινδίας ανακοίνωσαν χθες το βράδυ ότι το αεροσκάφος δεν εντοπίστηκε στα ραντάρ τους, διότι αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο θα εκλαμβανόταν ως απειλή – αυτό μάλλον ενισχύει την πιθανότητα να ακολούθησε πορεία προς τον Νότο.