«Φιάσκο η πορεία των εργασιών του μετρό στη Θεσσαλονίκη»

96634A8A496209794B2739B99BF2863D

Τζιτζικώστας: Θα μεταβώ στον εισαγγελέα και το θέμα θα το αναλάβει η δικαιοσύνη

«Φιάσκο» και «τραγωδία» με επιπτώσεις στην πόλη, τους καταστηματάρχες, τους πολίτες και τους εργαζόμενους στο μετρό χαρακτήρισε την πορεία των εργασιών του, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, στη συνεδρίαση της μητροπολιτικής επιτροπής Θεσσαλονίκης στην ΠΜΚ και προειδοποίησε με προσφυγή στη δικαιοσύνη.

«Εάν σε ενάμιση μήνα από σήμερα δεν έχουν δρομολογηθεί οι εξελίξεις για τα έργα του μετρό, θα μεταβώ στον εισαγγελέα και το θέμα θα το αναλάβει η δικαιοσύνη» τόνισε. Υπογράμμισε ότι η συνάντηση δεν είναι «ενημερωτική» αλλά έχει το νόημα «να βρίσκονται εδώ όλοι όσοι έχουν την ευθύνη» και πρόσθεσε: «Και μάλιστα είναι δύο αυτές οι κενές θέσεις».

Ο κ. Τζτιζικώστας εξαπέλυσε δριμύτατη επίθεση στη διοίκηση της «Αττικό Μετρό» και στον πρόεδρό της Χ. Τσίτουρα, κατηγορώντας τους εκτός των άλλων για «τραγικό μάνατζμεντ» που στερεί εκτός των άλλων από έσοδα το δημόσιο, εξαιτίας της μη έγκαιρης παράδοσης του έργου, και διερωτήθηκε «εάν θα απολογηθεί γι αυτά η διοίκηση και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό;».

Κατήγγειλε ότι το έργο διοικείται «από 504 χλμ. μακριά και ότι ουσιαστικά εκτελείται χωρίς χρονοδιάγραμμα».

Απαντώντας δε εμμέσως προς τον γενικό γραμματέα δημοσίων έργων Στράτο Σιμόπουλο – χωρίς όμως να τον κατονομάσει – ο οποίος σε γραπτή ανακοίνωσή του, σχετικά με το χαρακτήρα της σημερινής συνεδρίασης στην ΠΚΜ, έκανε λόγο για «επικοινωνιακές φιέστες», ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε:

«Επικοινωνιακές φιέστες εγώ δεν έκανα και δεν θα κάνω ποτέ, όπως δεν χρησιμοποίησα ποτέ μια δημόσια θέση για να καλλιεργήσω τις προσωπικές μου φιλοδοξίες». Πρόσθεσε δε ότι «άλλοι τα κάνουν αυτά και μετά γράφουν ανακοινώσεις. Άλλοι είναι αυτοί που βρίσκονται προ των πυλών των εκλογών».

«Η ανοχή μας τελείωσε» ανέφερε ο κ. Τζιτζικώστας και πρότεινε τη συγκρότηση αντιπροσωπείας υπό τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρη Μπίλια, για «απευθείας» συζητήσεις «άμεσα» με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, η οποία εγκρίθηκε από το Σώμα.

Κάλεσε δε τον ΥΜΑΘ και τους βουλευτές όλων των κομμάτων να φέρουν το θέμα στη βουλή.
«Από το τηλέφωνο οι δουλειές δεν τελειώνουν» τόνισε η αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου, αναφερόμενη στην ανάγκη να παίρνονται αποφάσεις για τη διοίκηση του έργου από τη Θεσσαλονίκη.

Η διοίκηση του έργου «είναι χρηστή» και λειτουργεί «μέσα στα πλαίσια που της δίνει η νομοθεσία» τόνισε ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, αναφέροντας ότι και η πολιτεία από την πλευρά της, μέσω της παραπομπής στη διαιτησία των απαιτήσεων του εργολάβου και με άλλες ενέργειες προσπαθεί να λύσει προβλήματα.

Σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις του εργολάβου, υποστήριξε ότι η διοίκηση του έργου δεσμεύεται από τις συμβάσεις, που καθιστούν υπεύθυνο τον εργολάβο για την εκτέλεση του έργου χωρίς υπέρβαση των προβλεπομένων και απέδωσε τη σημερινή στάση του, είτε σε πιθανή υποεκτίμηση του έργου αρχικά από πλευράς του, ή σε εσωτερικά του προβλήματα, ρευστότητας, κ.α.

Σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις, υπογράμμισε ότι εκτός από τις δεσμεύσεις από την αρχαιολογία στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας και τις εκκρεμείς απαλλοτριώσεις σε δύο ακόμη εργοτάξια ανατολικά της πόλης, σημαντικό ρόλο έπαιξε η κωλυσιεργία της έναρξης κατασκευής στο διάστημα από το 2008 ως τις αρχές του 2012, εξ αιτίας του ότι το έργο δημοπρατήθηκε χωρίς μελετητική ωριμότητα.

«Είναι 3.843 μελέτες, 24.504 τεύχη, τα οποία έγιναν μετά την υπογραφή της σύμβασης» τόνισε ο κ. Κωνσταντινίδης. «Τα τεχνικά θέματα έχουν επιλυθεί» πρόσθεσε, εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι εάν λυθούν και τα άλλα και το έργο συνεχιστεί θα τελειώσει το 2018.

«Λάθος από το ξεκίνημά του» χαρακτήρισε ο υπουργός Μακεδονίας και Θράκης Γιώργος Ορφανός, το γεγονός ότι η προϊσταμένη αρχή του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης εδρεύει στην Αθήνα.

«Μπορεί να είναι ικανοί, μπορεί να ξέρουν, αλλά είναι μακριά» ανέφερε και πρόσθεσε ότι υπάρχει περιθώριο ακόμη και τώρα να αναζητηθούν λύσεις και να ληφθεί απόφαση να υπάρχει εδώ διευθύνουσα προϊσταμένη αρχή. «Έχω στο μυαλό μου λύσεις, αλλά βάζω κι αυτό το στοιχείο στο τραπέζι» σημείωσε. Τόνισε ακόμη ότι για να προχωρήσει το έργο, πρέπει να ολοκληρωθεί το θέμα της διαιτησίας, η οποία θα αποφασίσει σχετικά με τις απαιτήσεις του εργολάβου που ανέρχονται σε 560 εκ. ώστε να εξακριβωθεί εάν είναι η όχι δικαιολογημένες και σε πιο ποσό, οι διεκδικήσεις του. Σημείωσε, πάντως, ότι πρέπει να γίνει και μια επαφή με την εταιρία για «να δούμε ποιες είναι οι σκέψεις της» εάν δεν αποδεχθεί τα αιτήματά της η διαιτησία.

Τέλος, τόνισε ότι πρέπει να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις.

«Τα τεχνικά λύνονται, πρέπει να πάρουμε γρήγορες αποφάσεις» επεσήμανε ο κ. Ορφανός.

Να αναζητηθούν ευθύνες από την Αττικό Μετρό, ζήτησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρης Μπίλιας, σημειώνοντας ακόμη ότι η όποια σκέψη για πιθανή επαναδημοπράτηση του έργου θα έχει πολύ μεγαλύτερο κόστος και καθυστερήσεις.

Αιχμές για τη μη εκπροσώπηση του δήμου Θεσσαλονίκης στη σημερινή συνεδρίαση άφησε ο βουλευτής της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, αναφέροντας ότι παρότι ο δήμαρχος δε θα μπορούσε να συμμετάσχει λόγω απουσίας στο εξωτερικό, «ο δήμος θα μπορούσε» και ανέφερε ότι επανηλλειμένως έχει ζητήσει συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για αυτό το θέμα, ώστε να αναζητηθεί και να δοθεί μια «συγκεκριμένη δεσμευτική απάντηση από όλους όσοι έχουν ευθύνη».

Να υπάρξουν γρήγορες αποφάσεις για να προχωρήσει το έργο ζήτησε ο βουλευτής της ΝΔ και περιφερειακός σύμβουλος Γιάννης Ιωαννίδης.

Για «υπερβολικές απαιτήσεις» της κατασκευάστριας εταιρίας «πάνω από την αρχική σύμβαση κατά 50%» έκανε λόγο η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και περιφερειακή σύμβουλος Δέσποινα Χαραλαμπίδου, τονίζοντας ότι «η αντιμετώπιση από πλευράς του υπουργείου των οικονομικών αιτημάτων της εταιρίας θα αναδείξει και την πρόθεσή του, είτε για την εφαρμογή του νόμου, ή αν θα προβεί στη χαριστική δικαίωση των αιτημάτων».

«Μένει να δούμε αν στην ανεπάρκεια του υπουργείου και της εταιρίας προστεθεί και η διαπλοκή» πρόσθεσε.

«Δεν ξέρω εάν σωστά μελετημένα, ή λιγότερο μελετημένα έκανε την προσφορά και πήρε το έργο. Αλλά ένα έργο που είναι στο 42% και με απορροφήσεις ως τώρα 450 εκ. έχει απαιτήσεις για άλλα τόσα ως τώρα. Μα είναι δυνατόν;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης.

Μίλησαν επίσης, οι εκπρόσωποι των εργαζόμενων στο μετρό και οι επικεφαλής των παρατάξεων του περιφερειακού συμβουλίου και σύμβουλοι, μεταξύ αυτών, οι Μάρκος Μπόλαρης, Γιώργος Θεοδωρόπουλος, Μιχάλης Τρεμόπουλος, Γιάννης Ζιώγας, κ.α.